Έλεγχος σωματικού βάρους-ειδική διατροφή κυήσεως/λοχείας

Η έγκυος δεν θα πρέπει να πάρει πάνω από 12-13kg καθ’ όλη τη διάρκεια της κυήσεως, φυσικά το επιθυμητό βάρος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης καθορίζεται κατά μεγάλο βαθμό και από το αρχικό βάρος της εγκύου.
Έτσι αν μια γυναίκα έχει παραπάνω βάρος από το κανονικό κατά την έναρξη της κυήσεως, αυτή θα πρέπει να πάρει λιγότερα κιλά από τα προαναφερθέντα.


Οι προσλαμβανόμενες θερμίδες θα πρέπει να χωρίζονται σε 5 γεύματα ημερησίως, πρωινό – δεκατιανό -μεσημεριανό- απογευματινό και βραδινό, ώστε να μη μένει ο οργανισμός, κατ’επέκταση και το κύημα χωρίς ενέργεια, για πάνω από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Η ποιότητα των θερμίδων αυτών καλό είναι να προέρχεται από μια ισορροπημένη μεσογειακού τύπου διατροφή, ή ακόμα καλύτερα από μία χορτοφαγική διατροφή σωστά σχεδιασμένη και επαρκής θερμιδικά, που στηρίζεται σε φυτικές τροφές μη επεξεργασμένες:
• Λαχανικά:
- Αμυλούχα: καλαμπόκι, πατάτες, κολοκύθα
- Μη αμυλούχα, πράσινα φυλλώδη και σταυρανθή: αγγούρι, μαρούλι, σπαράγγια, ρόκα, αγκινάρες, ντομάτες, μανιτάρια, μπρόκολο, τζίντζερ
• Φρούτα και αποξηραμένα φρούτα
• Σιτηρά: βρώμη, σιτάρι, κριθάρι, αγριόρυζο, καστανό ρύζι, κινόα, κεχρί, φαγόπυρο
• Όσπρια: φακές, φάβα, ρεβίθια, ροβίτσα, λούπινα, φασόλια (μαυρομάτικα, γίγαντες, κόκκινα, μαύρα, άσπρα….), σόγια
• Ξηροί καρποί: αμύγδαλα, καρύδια, φουντούκια, φιστίκια Αιγίνης, κάσιους…
• Σπόροι: λιναρόσπορος, σουσάμι, κολοκυθόσπορος, ηλιόσπορος, σπόροι τσία…

Οι vegan γυναίκες έχουν καλύτερο δείκτη μάζας σώματος (BMI) και κατ’ επέκταση λιγότερες επιπλοκές που σχετίζονται με την αυξημένη πρόσληψη βάρους κατά τη διάρκεια της κυήσεως όπως:
• Προεκλαμψία
• Διαβήτη κυήσεως
• Αυξημένο ποσοστό καισαρικών τομών
• Επιλόχειο κατάθλιψη


Άρα και καλύτερο περιγεννητικό αποτέλεσμα με πιο υγιή νεογνά. Επίσης, τα νεογνά vegan μητέρων έχουν μικρότερη έκθεση σε χημικούς-τοξικούς παράγοντες, οι οποίοι αυξάνουν την πιθανότητα παιδικού άσθματος, διαβήτη, νευρολογικών βλαβών, παρουσία λαγώχειλου και κάποιων ειδών παιδικού καρκίνου. Επιπλέον τα ζωικά προϊόντα ενέχουν και κινδύνους μετάδοσης λοιμογόνων παραγόντων στην έγκυο, όπως σαλμονέλα, λιστέρια, τοξόπλασμα (π.χ. μοσχαρίσιο κρέας μη καλά ψημένο).

Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις διεθνών φορέων όπως:
• Αμερικανική Διαιτητική Ένωση
• Βρετανική Ένωση Διαιτολόγων
• Ένωση Διαιτολόγων Αυστραλίας
• Ένωση Διαιτολόγων Καναδά

 

Προσεγμένη διατροφή απαιτείται και κατά τη λοχεία ώστε να έχουμε κατά το δυνατόν περισσότερη και καλύτερη ποιότητα γάλακτος. Άφθονη λήψη υγρών, νερού, φυσικών χυμών φρούτων και λαχανικών. Ελαφρά μαγειρεμένα φαγητά χωρίς πολλά καρυκεύματα γιατί δίνουν έντονη οσμή στο γάλα. Αποφυγή της σοκολάτας διότι έχει ενοχοποιηθεί ότι προκαλεί κωλικούς στο νεογνό. Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων από τη μητέρα έχει συνδεθεί με την εμφάνιση αλλεργιών στα θηλάζοντα βρέφη. Απαραίτητη είναι και η λήψη συγκεκριμένων συμπληρωμάτων κατά την ιδιαίτερη αυτή περίοδο στη ζωή της γυναίκας, φυσικά κατόπιν των ενδεδειγμένων εργαστηριακών ελέγχων  και κάτω από την επίβλεψη του ειδικού.